wtorek, 12 grudnia 2017

Przedwojenny kredens ze Swarzędzkiego Cechu

     Miejscowość Swarzędz pod Poznaniem rozsławili stolarze. Swarzędzkie meble znane są od dawna w całej Polsce. O ich wysokiej jakości nie trzeba nikogo przekonywać. Jako osoba interesująca się meblarstwem, szukam źródeł i możliwości poszerzenia wiedzy. 
     Jedna z klientek poprosiła mnie o datowanie i wycenę kredensu, który jest pamiątką rodzinną. Opowiedziała mi historię mebla, który kupiła jej babcia i który wędrował z nią po Poznaniu od czasów przedwojennych z kamienicy na Dąbrowskiego do mieszkania na ulicy Szydłowskiej.

kredens przedwojenny

kresens z kryształowym lustrem
     Zainteresowany historią mebla, chciałem poznać jego wartość. Sam kredens zrobił na mnie olbrzymie wrażenie. Nie tylko ze względu na na gabaryty (jest naprawdę duży), ale na sposób wykonania. Przeszukując internet trafiłem na stronę Muzeum Mebli Swarzędz. Znalazłem tam olbrzymi pakiet wiedzy o meblarstwie i historii cechów ze Swarzędza. Przeglądając projekty różnych cechów natrafiłem na podobne meble wykonane w pracowni Pana Jarczyńskiego w 1926 roku (http://www.meble.swarzedz.pl/index.php?id=81)

wirtualne muzeum mebli
     Mebel wykonany jest z drewna dębowego. Zdobią go liczne rzeźbienia na drzwiach bocznych, szafeczkach nadstawki, koronie lustra. Niezwykły efekt daje piękne kryształowe lustro z fazą. Elementem wyróżniającym mebelek jest motyw łabędzia umieszczony w drzwiach przed szybą szafeczek nadstawki. Wszystkie elementy wykonane są z niezwykłą dbałością o szczegóły. Półki wewnątrz szafeczek wykonane są z dębu.

przedwojenny kredens z łabędziem

kredens dębowy antyk
     Gdy pierwszy raz go zobaczyłem zastanawiałem się jak właściciel wniósł ten mebel do mieszkania. Korytarz był bardzo wąski, a drzwi między pomieszczeniami ustawione pod kątem, pod którym ciężko było manewrować przy takich gabarytach mebla. Dokładne oględziny rozwiały moje wątpliwości - dolny element okazał się rozkładany :-)

antyki ze swarzędza

dekoracyjne rzeźbienia z łąbędziem

     Kilka słów o wymiarach kredensu. Dolna część bufetowa ma 228cm szerokości i 109cm wysokości. Środek jest lekko uwypuklony i jego głębokość w tym miejscu wynosi około 67cm. Boczne szafki mają po 72cm szerokości. Lewa dolna szafka posiada szufladę wewnętrzną. Element środkowy dolnej części u góry ma szufladę, a poniżej pojemną szafkę z półką. Ozdobę stanowią masywne dębowe nóżki o wysokości 10cm.

bufet ze swarzędzkiej fabryki mebli

pojemny kredens dębowy

     Górna część ma 218cm szerokości i 36cm głębokości. Najwyższy punkt korony nad lustrem ma 89cm wysokości.Wysokość całkowita kredensu wynosi 198cm. Szafki boczne nadstawki mają 54cm szerokości i 67cm wysokości. Owalne lustro kryształowe z fazą ma lekkie przetarcia. Jego wymiar to 34cm x 65,5cm. Pod lustrem znajduje się półeczka w kształcie łukowatym, o szerokości 115cm i głębokości maksymalnej 23cm.

kredens z szafeczkami

     Mebel ten pamięta znajdował się w posiadaniu jednej rodziny przez 4 pokolenia. Dziś szuka nowego domu. Zapraszam do sklepu Galeria ArtKrot.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz