niedziela, 12 czerwca 2016

W świecie porcelany - bomboniera Sorau (Żary), czy Reichenbach

     Wśród wielu staroci jakie znajdują się w domu, jest też kilka porcelanowych "cacuszek". Postanowiłem więc poszerzyć swoją wiedzę o tę dziedzinę. Przyznam, że nie jest to prosty temat. Główne elementy wyróżniające porcelanę to sygnatura i kolorystyka. Kolorystyka może nas naprowadzić na miejsce pochodzenia - manufakturę, a sygnatura pozwoli nam zorientować się, z jakiego okresu może pochodzić nasz nabytek. Zacząłem więc zgłębiać temat. Najlepszym sposobem nauki jest doświadczenie, zatem sięgnąłem po poszczególne eksponaty i analizowałem ich historię.

antyczna porcelana

     Pierwszym przedmiotem jaki przeanalizowałem była bomboniera. Ale od czego zacząć? Próbowałem wyszukać sygnaturę wpisując różne kombinacje słów. Trafiłem na bardzo dobrze przygotowaną stronę dotyczącą sygnatury porcelany: http://sygnatury24.pl/. Niestety sama sygnatura mi nie pomogła, mimo bardzo dobrze zbudowanej wyszukiwarki sygnatur. Przypomniałem sobie, że kupując bombonierę w czasie długich negocjacji sprzedający wspomniał, że ma ona charakterystyczną kolorystykę. I zacząłem od tego. Kilka kliknięć w internecie i pojawiła się informacja. Bomboniera może pochodzić z fabryki Sorau (Żary), dla której charakterystyczny jest kolor żółty w wykonywanych zdobieniach.

porcelana Żary

jak rozpoznać porcelanę

     Mamy więc kolorystykę charakterystyczną dla manufaktury Sorau (Żary), a co z sygnaturą? Dalsze poszukiwania doprowadziły mnie do informacji, że sygnatura może wskazywać na fabrykę Reichenbach (Niemcy, Turyngia). Pozostalo pytanie jak te dwa elementy połączyć? Tu z pomocą przyszedł znowu internet. Więcej informacji znalazłem na stronie: http://porcelanawpolsce.pl/. Jak czytamy w serwisie zawirowania historyczne spowodowały, że: "w 1900 r. żarska wytwórnia weszła w skład powołanego przez Philippa Rosenthala Zjednoczenia Niemieckich Fabryk Porcelany. Jednak postępująca recesja całej branży ceramicznej, pogłębiona wybuchem I wojny światowej i utratą rynków zbytu w koloniach i Europie spowodowały zmianę właściciela. W 1918 r. fabrykę przejął koncern ceramiczny należący do rodziny Carstensów, w skład którego wchodziły już wytwórnie porcelany w Blankheim i Reichenbach zatrudniające w sumie ponad trzy tysiące pracowników."
   
porcelana Reichenbach

stara porcelana oznaczenia

     Ktoś może zapytać, co z tego wynika? Ten przykład pokazuje jak przenikały się techniki wykonywania porcelany, na co wpływ miała również zmiana właścicieli manufaktur i łączenie fabryk.

porcelana z Niemiec

     Po kilku godzinach przeszukiwania zasobów internetu ustaliłem, że zakupiona bomboniera została wykonana w fabryce Reichenbach w stylu porcelany Sorau (Żary). Widoczna na sygnaturze cyfra "62" może oznaczać rok produkcji 1962. Zatem mam w swojej kolekcji bombonierę z Reichenbach z 1962 roku, a nie jak informował mnie sprzedawca z manufaktury Sorau (Żary). Po tych poszukiwaniach jestem bogatszy o wiedzę i nie zmiania to faktu, że bomboniera nadal mi się podoba :-).
     Zapraszam do zakupu w galeriaartkrot.pl lub składania ofert na Allegro (nick sprzedającego: artkrotgallery).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz