wtorek, 1 stycznia 2019

Powiew PRL-u, czyli wspomnienie dzieciństwa

Jak miałem 10 lat pamiętam stolik typu "jamnik" w pokoju mojego kuzyna. Kuzyn starszy ode mnie o kilka lat był dla mnie swego rodzaju wzorem. Teraz rozumiem to lepiej, szczególnie że z wykształcenia jest stolarzem i niejednokrotnie korzystałem z jego wiedzy. W niewielkim pokoju w krotoszyńskiej kamienicy siadałem w fotelu przy takim stoliku, a kuzyn edukował mnie muzycznie puszczając różne punkowe kawałki, które starałem się zapamiętać. Pamiętam szum płyt winylowych odtwarzanych na adapterze. W latach 80tych ciężko było o płyty, a on zawsze miał nowości, dzięki układom w księgarni. Ten klimat, te wspomnienia...

stolik jamnik
Do pracowni trafił stolik do sofy typu "jamnik". W okresie PRL-u wiele fabryk meblarskich wykonywało tego typu meble. Ten okaz pochodzi z Obornickiej Fabryki Mebli. Niestety wilgoć i inne czynniki sprawiły  ze mebelek miał zostać poddany renowacji. 

renowacja mebli Poznań

jamnik do renowacji

Obrzeże było uszkodzone, blat napuchnięty, nogi przegnite u dołu, nierówne. Szczerze mówiąc zastanawiam się nad sensem ratowania takich mebli. Płyty wiórowe, okleina, masówka, a jednak są tacy, którzy mają sentyment do takich mebli. Przywracanie świetności nie jest łatwe.

renowacja stolika PRL

podkład na stoliku z płyty

Obrzeże zostało wymienione na nowe, z naturalnego forniru. następnie całość pokrył podkład , aby zniwelować wszelkie nierówności. Podkład nakładany był kilkakrotnie z zachowaniem czasu schnięcia i każdorazowo szlifowany. Tak przygotowaną powierzchnie może przykryć wybarwienia. Profesjonalne lakierowanie z polerowaniem to koszt około 300zł za m2. 

stolik lakierowany PRL

W pracowni nakładam warstwy pistoletem po przygotowaniu odpowiedniej mieszanki lakieru. Warstw jest kilka i za każdym razem szlifowane ręcznie, coraz drobniejszym papierem, aby efekt końcowy przypominał efekt lakieru po polerowaniu.

Renowacja antyków Poznań

I tak stolik przygotowany może zdobić wnętrze typu loft. Szczegóły dotyczące renowacji na stronie: https://meblopol24.pl/sentymentalny-powiew-prl-renowacja-stolika-kawowego-jamnik.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz