poniedziałek, 18 lipca 2016

Świat porcelany - przedwojenny serwis kawowy

     Dzisiaj postanowiłem zająć się datowaniem porcelany. Jakiś czas temu swoją kolekcję, wzbogaciłem o zestaw kawowy. Poprzednia właścicielka, Pani Barbara, mówiła że porcelana pochodzi z okresu przedwojennego. Trudno jej było jednak określić jakieś daty.

porcelana przedwojenna

porcelana sygnowana

    Podjąłem kolejne wyzwanie. Już na samym początku okazało się, że nie będzie łatwo. Mimo, że zestaw ma identyczne zdobienia, okazało się że na porcelanie mamy dwa rodzaje sygnatur.

sygnatury24.pl


sygnatury24.pl
    Zasoby internetu okazały się pomocne, jednak nie wystarczyły, aby dokładnie określić datę. Przynajmniej moje kilkugodzinne poszukiwania nie przyniosły pełnego efektu. Cechą wspólną obu sygnatur jest wskazana miejscowość Karlsbad. Pozostałe oznaczenia wskazują na dwie oddzielne fabryki. Pamiętać należy, że często fabryki zmieniały właścicieli i wówczas wzory były kopiowane przez inne manufaktury.
     Udało mi się określić datowanie dolnej sygnatury. Z pomocą przyszła strona sygnatury24.pl. Oznaczenie to wskazuje na manufakturę Bavaria Passau i lata wytworzenia 1902-1905. Niestety datowania górnej sygnatury nie udało mi się odpowiednio oznaczyć. Jeśli ktoś z czytelników ma taką wiedzę, będę wdzięczny za komentarz.

filizanki do kawy przedwojenne

porcelana przedwojenna

               Prezentowany zestaw składa się z 15 elementów. W jego skład wchodzi 1 mlecznik, 4 filiżanki, 5 talerzyków pod filiżanki i 5 talerzyków deserowych. Niestety jedna z filiżanek ma delikatny ubytek, który powstał w momencie pakowania zestawu przez Panią Barbarę. No cóż zdarza się z tak kruchymi przedmiotami.

sygnatury z koroną

unikatowa porcelana przedwojenna

Zapraszam do zakupu w sklepie internetowym Galeria ArtKrot.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz